AnetaM
2014-11-06 14:02:42
|
W społeczeństwie brak jest wystarczającej świadomości
możliwości i konieczności oszczędzania energii prowadzącej w konsekwencji do
obniżenia rachunków za energię oraz zmniejszenia obciążenia środowiska. Stąd
potrzeba edukacji i informacji na ten temat, ale ukierunkowanych na specyfikę
poszczególnych grup użytkowników. Istotnym elementem przeciwdziałania ubóstwu
energetycznemu jest wyrobienie nawyków oszczędnego użytkowania energii już w
dzieciństwie.
Wysokie koszty energii wynikają także z
silnych pozycji monopolistyczny dostawców energii elektrycznej, ciepła i gazu.
Nie są oni zainteresowani nie tylko niskimi cenami energii, ale także jej
oszczędzaniem u użytkownika, czy ograniczeniem strat w sieci. Nie widzą w
związku z tym potrzeby wspomożenia użytkowników w wiedzę fachową i środki
finansowe mogące służyć oszczędzaniu energii czy jej poszanowaniu. Tak naprawdę
ważna jest jedynie sprzedaż i to jak najwyższa. Bez tworzenia bardziej
rynkowego systemu zaopatrzenia w energię, choć częściowego przełamania monopolu,
bardziej efektywne użytkowanie energii będzie utrudnione. Tworzenie lokalnych,
hybrydowych systemów zaopatrzenia w energię wykorzystujących wytwarzanie
energii w rozproszeniu z dużym udziałem OZE jest jedną z dróg przełamywania
monopolu.
Indywidualnym użytkownikom energii brak
świadomości przysługujących im praw, co do dostarczania energii o wysokiej
jakości (np. utrzymanie stale napięcia na poziomie 230V, brak wyłączeń,
zapewnienie temperatury w pomieszczeniach na gwarantowanym poziomie, wysoka
jakość dostarczanego gazu). Pozycje monopolistyczne dostarczycieli energii,
skomplikowane i złożone procedury dochodzenia swoich racji, co do zapewnienia
usług energetycznych na właściwym gwarantowanym poziomie, powodują rezygnację z
jakichkolwiek starań dochodzenie swoich praw przez użytkowników końcowych
włączając w to staranie się o ewentualne rekompensaty.
Propozycje rozwiązań szczegółowych w
celu ograniczenia ubóstwa energetycznego:
- znacząca
skala ubóstwa energetycznego wymaga skoncentrowania się na działaniach
informacyjnych lub pomocy finansowej dla grupy rodzin jedno- dwu-
osobowych o niskich dochodach.
- dalsze
zachęcanie spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych do poprawy zarządzania ciepłem
wraz z podjęciem działań termo modernizacyjnych (nastąpiła poprawa w tym
zakresie, wciąż jednak potrzebne są dalsze działania).
- mobilizowanie
organizacji pozarządowych poprzez programy wsparcia do podjęcia współpracy
z rodzinami o niskich dochodach, zagrożonych ubóstwem energetycznym.
Lokalne organizacje pozarządowe mogłyby pomagać we wprowadzaniu prostych,
gospodarskich rozwiązania służącym oszczędzaniu i poszanowaniu energii,
skutkujących obniżaniem rachunków za energię.
- wprowadzenie
systemu wsparcia finansowego dla rodzin zagrożonych ubóstwem energetycznym
o niskich dochodach na zakup energooszczędnego sprzętu domowego. W ten
sposób obniżyć w tych rodzinach rachunki za energię.
- wprowadzenie
elastycznego systemu płacenia rachunków dostosowanego do potrzeb i
możliwości klientów (termin płatności, raty, rabaty itp.), a nie do
systemu funkcjonującego w przedsiębiorstwie energetycznym.
- przewidzenie
w środkach jakimi obecnie dysponują, albo będą dysponować regiony
(fundusze UE, fundusze ekologiczne itp.) programów wsparcia dla
indywidualnych użytkowników na drobne przedsięwzięcia przyczyniające się
do oszczędzania lub poszanowania energii.
- wprowadzenie
dla rodzin dotkniętych ubóstwem energetycznym w znacznym stopniu i
mających trudności w płaceniu rachunków za energię zasady przedpłat w
oparciu o system wykupu kart do liczników tak jak to stosuje się w
telefonii komórkowej.
- przeprowadzenie
w spółdzielniach, wspólnotach z udziałem użytkowników lokali mieszkalnych
przeglądu rzeczywistych kosztów wraz z oceną jakości dostarczanych usług
energetycznych, aby podjąć rozmowy z dostarczycielami usług na temat
weryfikacji ponoszenia nieuzasadnionych kosztów.
- wprowadzenie
systemu przekazywania dodatków socjalnych zarządzającym nieruchomością w
sytuacji, kiedy rodziny dostające je nie mogą ich otrzymać, gdyż nie płacą
na bieżąco czynszu. Środki te mogły służyć pokryciu rachunków za energię.
- wprowadzenie
obowiązkowego audytu z wykorzystaniem kamery termowizyjnej po
przeprowadzeniu prac termo modernizacyjnych, tak, aby ustalić rzeczywisty
ich efekt.
- zapewnienie
każdej rodzinie minimum energii na najniższym standardzie (np. tylko
energia elektryczna do podstawowego oświetlenia i pracy lodówki) nie
zależnie od płacenia przez nie rachunków. Wzrost poboru ponad minimum
obowiązkowo płatny z silnym jego egzekwowaniem. Taki system może
przyczynić się do zmniejszenia kradzieży energii i w konsekwencji nie
powodować dodatkowych kosztów.
- wprowadzenie
na poziomie lokalnym rzecznika praw użytkowników energii w celu
wzmocnienia pozycji rzecznika praw konsumentów w tym zakresie, który
obecnie nie jest przygotowany do pełnienia tej funkcji. Niezbędnym jest wyposażenie
go w możliwość niezależnego (od dostawcy energii czy użytkownika)
przeprowadzania pomiarów jakości usług energetycznych np. poziomu napięcia
w gniazdkach.
h pop� r�*x&�parcia do podjęcia współpracy z rodzinami o niskich dochodach, zagrożonych ubóstwem energetycznym. Lokalne organizacje pozarządowe mogłyby pomagać we wprowadzaniu prostych, gospodarskich rozwiązania służącym oszczędzaniu i poszanowaniu energii, skutkujących obniżaniem rachunków za energię. - wprowadzenie systemu wsparcia finansowego dla rodzin zagrożonych ubóstwem energetycznym o niskich dochodach na zakup energooszczędnego sprzętu domowego. W ten sposób obniżyć w tych rodzinach rachunki za energię.
- wprowadzenie elastycznego systemu płacenia rachunków dostosowanego do potrzeb i możliwości klientów (termin płatności, raty, rabaty itp.), a nie do systemu funkcjonującego w przedsiębiorstwie energetycznym.
- przewidzenie w środkach jakimi obecnie dysponują, albo będą dysponować regiony (fundusze UE, fundusze ekologiczne itp.) programów wsparcia dla indywidualnych użytkowników na drobne przedsięwzięcia przyczyniające się do oszczędzania lub poszanowania energii.
- wprowadzenie dla rodzin dotkniętych ubóstwem energetycznym w znacznym stopniu i mających trudności w płaceniu rachunków za energię zasady przedpłat w oparciu o system wykupu kart do liczników tak jak to stosuje się w telefonii komórkowej.
- przeprowadzenie w spółdzielniach, wspólnotach z udziałem użytkowników lokali mieszkalnych przeglądu rzeczywistych kosztów wraz z oceną jakości dostarczanych usług energetycznych, aby podjąć rozmowy z dostarczycielami usług na temat weryfikacji ponoszenia nieuzasadnionych kosztów.
- wprowadzenie systemu przekazywania dodatków socjalnych zarządzającym nieruchomością w sytuacji, kiedy rodziny dostające je nie mogą ich otrzymać, gdyż nie płacą na bieżąco czynszu. Środki te mogły służyć pokryciu rachunków za energię.
- wprowadzenie obowiązkowego audytu z wykorzystaniem kamery termowizyjnej po przeprowadzeniu prac termo modernizacyjnych, tak, aby ustalić rzeczywisty ich efekt.
- zapewnienie każdej rodzinie minimum energii na najniższym standardzie (np. tylko energia elektryczna do podstawowego oświetlenia i pracy lodówki) nie zależnie od płacenia przez nie rachunków. Wzrost poboru ponad minimum obowiązkowo płatny z silnym jego egzekwowaniem. Taki system może przyczynić się do zmniejszenia kradzieży energii i w konsekwencji nie powodować dodatkowych kosztów.
- wprowadzenie na poziomie lokalnym rzecznika praw użytkowników energii w celu wzmocnienia pozycji rzecznika praw konsumentów w tym zakresie, który obecnie nie jest przygotowany do pełnienia tej funkcji. Niezbędnym jest wyposażenie go w możliwość niezależnego (od dostawcy energii czy użytkownika) przeprowadzania pomiarów jakości usług energetycznych np. poziomu napięcia w gniazdkach.
|